Klimakterij oziroma čas, ko ženska prestopi iz rodnega v nerodno obdobje, povzroči vrsto socioloških, psiholoških in socialnih sprememb. K sreči pomlad tretjega življenjskega obdobja mnogo žensk vidi kot začetek življenja, o katerem so sanjale.

 klimakterija

Klimakterij lahko v mnogih pogledih označimo za pozitiven življenjski preobrat. V nasprotju z naglico v prvih štiridesetih letih življenja, ko ženska pridobiva izobrazbo in znanje, gradi hišo, ustvarja kariero in vzgaja otroke, se po štiridesetem obrne k sebi. Življenje doživlja bolj pasivno, v ospredje stopijo druge vrednote, za katere v mlajših letih ni imela ne pravega posluha ne časa. Priložnost ima, da se nauči sprejemati svojo življenjsko pot in samo sebe, da prevzame široko razumevanje drugih in življenjsko modrost. Tako lahko postane deležna posebnega notranjega in zunanjega zadovoljstva. Marsikje v okolju namreč opazijo njene kvalitete in jo cenijo; modra in preudarna ženska dobi novo mesto v socialnem življenju.

 

Zakaj je treba težave reševati?

In vendar ne smemo zanemariti ne psiholoških niti fizioloških težav, ki to prehodno obdobje spremljajo. Slednje je danes toliko bolj pomembno, ker je pričakovana življenjska doba ženske skoraj 80 let, kar pomeni, da bomo kar tretjino življenja živele s posledicami menopavze. Približno 15 do 29 odstotkov žensk ima težave, ki so potrebne pozorne obravnave; 60 odstotkov žensk ima težave le občasno, 15 odstotkov žensk pa gre skozi to obdobje brez kakršnih koli težav. Zelo pomemben je sociološki vidik problematike. Mnogi sociologi menijo, da so tegobe klimakterija tesno povezane s kulturnimi in drugimi dejavniki, zlasti s kritičnimi dogodki: odhodom otrok od doma, upokojitvijo, smrtjo partnerja, bolezni v družini ipd. kot od hormonskih sprememb.

Tri stopnje menopavze:

Naravna menopavza (takšna, ki je ne sproži operacija ali drugi ‘umetni’ vzroki, poteka v treh ločenih stopnjah: perimenopavza, menopavza in pomenopavza.

1.     Perimenopavza; pomen izraza je ‘okoli konca menstruacije’. V tem času začnejo jajčniki proizvajati manj spolnih hormonov (estrogena, progesterona in testosterona). Ni nujno, da je pojemanja enakomerno, včasih koncentracija hormonov divje niha in povzroča neredno menstruacijo. Če se nenadoma pojavijo močne menstruacije, povejte zdravniku, da bo lahko izločil druge morebitne vzroke, na primer fibroidni tumor ali endometrijski rak. Znaki, kot so vročinski valovi, nespečnost in pozabljivost, so na višku. Tkivo vagine in sečevoda lahko postane suho, zaradi česar je lahko spolnost neprijetna, okužbe sečevoda pa pogostejše.

V tem obdobju še vedno lahko zanosite, zato vam bo zdravnik morda predpisal kontracepcijske tablete z nizko koncentracijo hormonske terapije. Če ste mlajši od 50 let, lahko zanosite še dve leti po zadnji menstruaciji, če ste starejši, pa vsaj še eno leto po njej.

Na tej stopnji vam lahko koristi začetek hormonske terapije. Prednost je v tem, da boste imeli večji nadzor nad menstrualnim ciklom, slaba stran pa  v tem, da tako pri jemanju kontracepcijskih tablet kot pri hormonski terapiji ne boste natančno vedeli, kdaj se je menopavza dejansko zgodila.

V nasprotju s splošnim prepričanjem ni povezave med starostjo, pri kateri ženska dobi menstruacijo, in starostjo, pri kateri stopi v menopavzo. Veliko verjetneje je, da boste stopili v menopavzo približno pri istih letih, kot se je to zgodilo vaši materi in babici.

V okvir: Statistično je verjetno, da pri kadilkah menopavza nastopi dve do tri leta prej kot pri nekadilkah.

2.     Menopavza: Dobesedno je menopavza en sam, osamljen dogodek v življenju ženske, njena zadnja menstruacija. Pri nas je povprečna starost žensk ob menopavzi 47,7 leta. Čas pred menopavzo in po njej pa imenujemo klimakterij.

3.     Pomenopavza: Obdobje življenja ženske po menopavzi se imenuje pomenopavza. Ženske so v tem obdobju še naprej v večji nevarnosti, da dobijo srčna obolenja, osteoporozo ali jih zadene možganska kap. Zato nam zdravniki pogosto priporočajo, naj jemljemo dopolnila s kalcijem, magnezijem in vitaminom D, da jemo zdravo, nemastno hrano in se dovolj gibljemo. Mnogi zdravniki priporočajo hormonsko nadomestno terapijo.

 

Menopavza in možgani

Menopavza ne prizadene le jajčnikov in maternice. Zaradi vse nižje koncentracije estrogena možgani doživijo vrsto kemijskih sprememb, ki lahko vplivajo na naše poglede in občutke. Ugotovili so, da postaja v klimakteriju, zaradi manj estrogena, leva polobla možganov manj aktivna. Zato imajo nekatere ženske v klimakteriju težave z racionalnimi in analitičnimi miselnimi procesi, ki potekajo v levi polobli, na primer z urejanjem financ ali s sprejemanjem odločitev. Namesto tega pa lahko močneje deluje desna možganska polobla s kreativnimi miselnimi procesi.

Nekatere ženske opazijo težave s kratkoročnimi spominom, saj je za spomin ravno tako v veliki meri odgovoren estrogen. Tako mnoge ženske v klimakteriju iščemo ključe od avta ali očala, ki smo jih malo prej odložile.

 

Nihanja v razpoloženju

Pri nekaterih ženskah se z menopavzo pojavijo nihanja v razpoloženju, ki so najverjetneje povezana z nihanjem koncentracije hormona. V nasprotju s splošnim prepričanjem pa nismo ženske v tem obdobju nič bolj nagnjene k depresijam. Pravzaprav se je celo izkazalo, da je kliničnih depresij manj kot pri mlajših ženskah.

 

Kaj poganja vročinske valove?

Vročinski valovi, največja značilnost menopavze, prizadenejo okoli 80 odstotkov žensk. Nihanja v koncentraciji estrogena zmedejo mehanizem za uravnavanje toplote, telo pa se odzove tako, da razširi žile blizu površine kože. To lahko povzroči rdečico ali pretirano potenje. Ker pa telo dejansko sploh ni pregreto, pogosto sledi hlad. Nadomestna hormonska terapija lahko odpravi vročinske valove ali pa jih vsaj močno omili. Pri večini žensk se vročinski valovi po menopavzi, ko se koncentracija estrogena stabilizira, sami od sebe nehajo.

Ko imate vročinski val, se spomnite, kaj ste malo prej jedli. Med prehranskimi sprožilci so lahko kofein, alkohol, čokolada, trdi siri, črno vino, paradižnik, čili in agrumi. Poskusite se izogibati hrani, ki deluje kot sprožilec.

 

Nadomestna terapija, da ali ne?

Nadomestna hormonska terapija nadomesti estrogen, ki ga telo ne proizvaja več, v nekaterih primerih pa tudi progesteron. Nadomestna hormonska terapija pri večini žensk močno zmanjša številne neprijetnosti, zmanjša pa lahko tudi dolgoročno nevarnost zdravstvenih težav, na primer osteoporoze in srčnih obolenj. Nadomestna hormonska terapija ni primerna za vsako žensko, zdravnik jo navadno priporoči, če:

-         pogosti vročinski valovi motijo vaš spanec ali vsakdanja opravila;

-         ste med tistimi s povečano nevarnostjo osteoporoze;

-         je zaradi suhe vagine in sprememb tkiva vaša spolnost neprijetna;

-         vas težijo znaki, kot so nihanja v razpoloženju, razdražljivost, urinarna inkontinenca in pogosta vnetja sečevoda.

 

Oblike nadomestne terapije

Več načinov je, kako lahko poteka terapija, od jemanja estrogena in progesterona v obliki tablete do kombinacije oblik, na primer obliž z estrogenom in tablete progesterona. Odločitev pogojujejo vaši znaki, tveganje in osebne preference.

Tako imate na voljo estrogenske tablete, ciklično terapijo z dnevnimi odmerki estrogena in progesterona. Na voljo imate tudi obliže, ki so na voljo samo z estrogenom in kot kombinirani obliži, ki sproščajo tako estrogen kot progesteron, potem so tu še geli, estrogenska vaginalna krema, naravni estrogeni, na voljo v obliki kreme ali tablete, nosno pršilo in naravni progesteron, na voljo v obliki kreme ali tablete.

 

Ali ste vedeli?

V nekaterih zdravilih za pomenopavzne ženske ni estrogena. Tibolon je sintetični steroid, ki zdravi menopavzne simptome, preprečuje izgubo kostne mase in izboljša vitalnost ter razpoloženje, predstavlja pa majhno nevarnost za raka na prsih. Selektivni estrogenski receptorski moduratorji posnemajo delovanje estrogena v nekaterih tkivih, v drugih pa ga preprečujejo. Eno od teh zdravil, ralofiksen, je v Veliki Britaniji registrirano za zdravljenje osteoporoze.

 

Z naravo nad klimakterične simptome!

Poleg vsega, kar nam za lajšanje klimakteričnih tegob ponujata farmacija in naravna lekarna, lahko ženska za dobro počutje in zdravje veliko postori sama –  z ohranjanjem vitalnosti oziroma z zdravim življenjskim slogom.

V okvir: Ob prekomernih in dolgotrajnih obremenitvah se življenjska energija  ne more več obnavljati, zato se s ‘pomladjo’ novega življenjskega obdobja laže soočijo ženske, ki so zdravo živele že prej. In vendar ne pozabimo, da za pozitivno spremembo nikoli ni prepozno.

 

Kaj pomaga?

- Dovolj spanja: nočni počitek naj traja vsaj sedem do osem ur. Delovanje nadledvične žleze, ki uravnava spremenjeno hormonsko stanje, se obnavlja po polnoči, zato je priporočljivo leči k počitku do desete ure zvečer.

- Opustitev kajenja: kajenje upočasni delovanje žlez, ki izločajo spolne hormone, in pospešuje razgradnjo spolnih hormonov.

- Omejitev uživanja prečiščenih ogljikovih hidratov (sladkor, bela moka ...) alkohola in kofeina (do dve skodelici na dan, saj kofein izplavlja iz kosti kalcij).

- Uravnotežena prehrana s polnovrednimi živili, zelenjavo in sadjem. Pomembni so redni obroki; zajtrk in zgodnje kosilo ter vsaj dva lahka vmesna obroka. Če ste izčrpani, post ni priporočljiv.

- Uživanje živil, ki vsebujejo rastlinske estrogene. Vsaj v 300 rastlinah 16 različnih vrst je najmanj 20 sestavin, podobnih estrogenom. Tako imenovane fitoestrogene vsebujejo soja in sojini izdelki, lan, oreščki, ovseni kosmiči, pšenica, jabolka, fižol, dateljni. Veliko jih je še v ženšenu, precej pa v pivu in viskiju. Nekateri raziskovalci menijo, da fitoestrogeni ščitijo tudi pred rakom dojk, maternice, kolona, jeter ter levkemijo.

- Dovolj vitaminov in mineralov:

-         Proti nervoznosti, depresiji sta učinkovita magnezij in kalij (najdete ga v mesu, perutnini, stročnicah, žitih in otrobih) ter vitamin B12 (v ribah, soji, jajcih, mleku).

-         Navale krvi zmanjšuje vitamin E (v zeleni zelenjavi) in bioflavonoidi (v stročnicah).

-         Proti šibkemu libidu deluje vitamin B3 (v mesu, perutnici, stročnicah žitih, otrobih) ter cink ( v jajcih in morskih sadežih).

-         Za suho sluznico in kožo sta dobrodošla vitamina A in B6 ( v mesu, mleku, žitih, bananah) ter folna kislina (v lešnikih, grahu, fižolu, jetrih).

-         Zoper arteriosklerozo se obneseta vitamin E in mangan (v oreščkih, sadju, zeleni zelenjavi, ananasu, fižolu, ovsu, čaju).

-         Proti fibrocistični bolezni dojk delujejo vitamin A in selen (v žitih, mesu, morskih sadežih), vitamin E in jod (v morskih sadežih).

- Po 40. letu je priporočljiv odmerek 1500 mg kalcija dnevno, ob hormonskem nadomestnem zdravljenju 100 mg dnevno, po 60. letu pa 1200 mg dnevno. V hrani je največ kalcija v ohrovtu, tofuju in zeleni zelenjavi. Živila, ki zavirajo njegovo absorpcijo, pa so instantne juhe, konzervirana hrana, slaščice, osvežilne pijače, omake in siri. Zoper osteoporozo je priporočljiv še vitamin D (v modrih ribah, lososu), mangan in bor (v grozdju, oreščkih, arašidih).

- Redna telesna dejavnost: telesna dejavnost (hoja, kolesarjenje, vadba z utežmi ...) naj bo prilagojena vašim sposobnostim. Obremenitev počasi večajte do redne telesne dejavnosti najmanj trikrat tedensko po 30 minut ali dvakrat na teden po 40 minut.

- Sončenje: izpostavljanje kože obraza in rok zmernemu soncu trikrat na teden po 15 minut zadosti potrebam po vitaminu D za ohranjanje kostne mase.

- Spodbudno okolje: družba naklonjenih ljudi ugodno vpliva na imunski sistem.

 

Naravni izvlečki in prehranska dopolnila

Če želite boljše počutje v meni doseči brez hormonov, lahko izbirate med nekaj zdravilnimi rastlinami: sojo, ki je priporočljiva ob blagih težavah;  severnoameriško rastlino iz rodu ranunkul (angleško Black cohosh), ki je po zadnjih izsledkih najbolj učinkovita in jo pri nas ženske uspešno uporabljajo že 15 let; ter  grozdnatno svetilko (latinsko cimicifuga racemosa). Slednja naj bi (poleg težav, kot so navali vročine, razbijanje srca itd.) zdravila celo depresijo.  Nekateri antidepresivi sicer zdravijo vročinske oblive, vendar so zaradi neprijetnih in nevarnih stranskih učinkov za daljšo uporabo neprimerna.

 

Alternativna medicina

- Akupunktura je starodavna kitajska metoda, ki temelji na uravnavanju či (chi) energije, ki jo sestavljata komplementarna energija jin in jang. Zdravnik določi 12 najpomembnejših organov z merjenjem pulza na 6 mestih obeh rok. Menopavzne težave zdravi s postavljanjem nerjavečih igel na ustrezne točke. Pri nas, na Onkološkem inštitutu, akupunkturo že vrsto let uspešno opravljajo anesteziologi.

- Podobno deluje tudi japonska akupresura – šiatsu, ki s pritiskom rok uravnava pretok energije po kanalih.

- Najprimernejše homeopatsko zdravilo proti močnemu potenju in navalu krvi je žveplo.

- Kranialna osteopatija je tehnika, ki jo lahko izvaja le dobro izučen osteopat, saj z uravnavanjem statike glave uredi vso telesno ovojnico in torej dolgoročno uskladi delovanje telesa in žlez.

- Jogo lahko vadite kot eno izmed metod sproščanja.

- Na enak način pomagajo lajšati težave masaža telesa, ki sprošča mišice, refleksologija (masaža podplatov) ter avtogeni trening.

- Naprava ‘biofeedback’ omogoča učenje samonadzor nad navali krvi z odčitavanjem in zavestnim vplivom na lestvico, ki zapisuje potenje, pulz, dihanje in krvni tlak.

 

Narava ali nadomestni hormoni?

Številna nehormonska zdravila zdravijo bistveno slabše kot nadomestni hormoni in delujejo, tako kot razne naravne tehnike zdravljenja, le malo bolje kot placebo (navidezno zdravilo). Če se prepričamo, da nam bo tabletka ali kapsula pomagala, tudi v resnici pomaga. A ker nekaterim ženskam naravna zdravila dejansko pomagajo prebroditi klimakterij in ker nimajo škodljivih stranskih učinkov, jih zdravniki za zdravljenje blagih težav priporočajo. V primeru hudih klimakteričnih težav, zaradi katerih ženska težko opravlja svoj poklic, je neprespana in se na splošno slabo počuti, pa velja razmisliti o hormonskem nadomestnem zdravljenju.

Pomembno:  Ne prepričajte se, da tako pač mora biti in da so težave, ki ste jim le s težavo kos, povsem naraven proces staranja. Slednje sicer drži, vendar pa so sodobna zdravila tu, da vam pomagajo.