q10

Koencim Q10 (CoQ10) se je v našo zgodovino prvič zapisal pred petdesetimi leti, ko sta skupini ameriških in angleških raziskovalcev iz živalskega tkiva skoraj istočasno iz njega izolirali posebno spojino, ki so jo poimenovali ubikinon. Beseda je sestavljenka iz ubikvitaren, ki pomeni povsod razširjen, in kinon, ki pojasnjuje njegovo kemijsko zgradbo.

 

CoQ10 je v maščobah topna molekula, ki se nahaja praktično v vseh celicah, tkivih in organih v telesu, največ pa ga je v skeletnem in srčnem mišičju ter v jetrih in ledvicah. Pogosto ga imenujemo tudi ‘vitaminu podoben’, saj ga je organizem namreč sposoben proizvajati sam, delno, sicer v majhnih količinah, pa ga dobimo s hrano.

 

Kje najdemo Koencim Q10?

Živila, ki vsebujejo večje količine CoQ10, so temna listnata zelenjava, kot sta na primer brokoli in špinača, oreški, morska hrana ter meso.

Glavne funkcije

CoQ10 opravlja dve pomembni nalogi, ki sta ključni za nemoteno delovanje celic in celotnega telesa:
1. sodeluje v procesu nastajanja energije,
2. varuje pred škodljivimi učinki radikalov.

Kaj je ubikinol?

Ubikinol je na splošno veliko manj poznan od svoje oksidirane oblike, ubikinona. To je povsem razumljivo, saj je prav ubikinon najpogostejša oblika komercialno dostopnega CoQ10, ki ga lahko dobimo kot prehransko dopolnilo.

Toda to ne zmanjšuje njegovega fiziološkega pomena in znanstvenih dognanj na tem področju. Raziskovalci so namreč dokazali, da se pri zdravih odraslih ljudeh več kot 90 odstotkov CoQ10 v krvi in tkivih nahaja v obliki ubikinola.

Organizem ima torej razvite mehanizme, s pomočjo katerih ubikinon spremeni do ubikinola. Dejstvo je, da se s staranjem celotna količina CoQ10 v telesu zmanjšuje, poleg tega pa izrazito oslabi tudi sposobnost pretvarjanja ubikinona do ubikinola.

Po nekaterih podatkih se začnejo te spremembe izražati pri približno štiridesetih letih starosti, obstajajo pa tudi raziskave, ki dokazujejo, da se ta počasen, a vztrajen proces začne že pri dvajsetih. Vzroki za zmanjšanje količine CoQ10 so lahko zelo različni: zmanjšana lastna sposobnost organizma za proizvodnjo, pomanjkanje CoQ10 v prehrani, genske mutacije, oksidativne poškodbe celic in zunanji vplivi, kot so stres in bolezni. Znižano koncentracijo celotnega CoQ10 so tako ugotovili pri različnih bolezenskih stanjih, kot so na primer jetrne, kardiovaskularne, nevrodegenerativne in rakave bolezni, povišan krvni tlak, oslabljen imunski sistem, gingivitis in presnovne motnje.

Ob zgoraj omenjenem dejstvu, da s staranjem močno oslabi sposobnost pretvarjanja ubikinona do ubikinola in je prav slednji prevladujoča oblika v našem organizmu, se vam je zagotovo porodilo pomembno vprašanje, kakšno pa je mesto ubikinola v zdravljenju vseh naštetih bolezenskih stanj.

Odgovor smo dobili na voljo šele pred kratkim, saj ubikinol vrsto let ni bil dostopen v obliki prehranskega dopolnila. Ta spojina je kot izredno močan antioksidant zelo nestabilna in v prisotnosti zraka ali svetlobe hitro oksidira do ubikinona, zato jo je izjemno težko ohraniti v reducirani obliki. Leta 2006 pa so japonski raziskovalci odkrili način, kako CoQ10 ohraniti v ubikinolni, torej reducirani obliki, ter razvili posebno tehnologijo, ki omogoča proizvodnjo stabilnega ubikinola.

Katere so ključne prednosti ubikinola pred ubikinonom?

Ubikinol se v prebavnem traktu veliko laže absorbira, zato pravimo, da ima večjo biološko uporabnost. Raziskave so tako pokazale, da pride po zaužitju le 300 mg ubikinola v mehki kapsuli do enako velikega porasta njegove krvne koncentracije kot po zaužitju 2400 mg ubikinona v žvečljivi tableti. In še enkrat, le ubikinolna oblika ima antioksidativne lastnosti ter varuje celice pred radikalskimi poškodbami.

Za konec …

Zaključimo lahko z naslednjimi besedami: če ste mladi in zdravi ter stari do štirideset let, boste potrebe telesa pokrili z vnosom ubikinona, oksidirane oblike CoQ10. Če ste starejši, obolevate za katero od kroničnih bolezni sodobnega časa ali ste v vsakdanjem življenju izpostavljeni stresnim situacijam, je ubikinol boljša rešitev za vas.