Pomlad je tu in večina takoj pomisli na spomladansko čiščenje stanovanja. Vsi poznamo prijeten občutek, ko vidimo rezultat svojega dela – čisto stanovanje. Toda redki so, ki pomislijo, da je treba spomladansko čiščenje opraviti tudi pri sebi. Od znotraj, duhovno in telesno. Kako naj ravnam s telesom z vidika prehrane?

ciscenje telesa

 

Pravilno ste ugotovili, prav tako kakor pri spomladanskem čiščenju očistimo vse kotičke, ki jih zanemarimo ob rednem vsakodnevnem ali tedenskem čiščenju, tako moramo spomladi ‘generalno’ očistiti tudi svoje telo. Zakaj sploh moramo telo čistiti? Redno zato, da pomagamo organom boljše delovati. V zimskem obdobju se strupi hitreje nabirajo, kot nam jih uspe odvajati; manj smo v naravi, ker je krajši dan in je vreme slabše, več je praznikov in prenajedanja ob njih, s hrano ustvarjamo več energije, s tem pa tudi odpadnih snovi. Zato spomladi potrebujemo še bolj temeljito čiščenje telesa. Namen tega čiščenja je pravzaprav razstrupljevanje posameznih organov in telesa kot celote. Spomladansko čiščenje poznajo vse kulture, tudi najstarejše. Priporočajo ga tudi vse stare ljudske medicine, od kitajske do egipčanske in evropskih, ki temu čiščenju telesa  namenjajo postne dneve. Cilj pa je povsod isti: pomagati prebavnim organom (želodec, vranica) in drugim izločilom (jetra, ledvice, pljuča in koža). Hkrati se s tem okrepijo drugi organi, na primer možgani, srce in ožilje. Po spomladanskem očiščenju telesa nekako bolje in hitreje mislimo, več vzdržimo in se laže gibljemo, boljše spimo, imamo tudi lepšo kožo, bolj živahen krvni obtok in več volje.

Vendar pa post ni stradanje in tudi tedaj moramo poskrbeti za uravnotežen vnos nujnih snovi v telo. Post lahko definiramo kot odrekanje odvečni mesni hrani in kot še večjo skrb za pravilno delovanje organov. Večkrat slišim, da ljudje preprosto od vsakodnevne prehrane ‘skočijo’ naravnost v post, pri čemer uživajo presno zelenjavo in sadje ali pijejo samo sokove. Ne smemo zanemariti, da smo zaradi zime in strupov, ki so se nabrali, oslabljeni, zato ni pametno takó početi, saj se bomo takoj še slabše počutili, bolj bomo oslabljeni in manj delavoljni. To se drastično vidi pri sicer telesno šibkih. Če se lotimo presne prehrane na vrat na nos, bomo takoj sprostili strupe iz jeter in jih poslali v izločevalne organe, v limfni sitem, črevesje in v kožo. Toda ker ti organi niso pripravljeni, niso sposobni odstraniti toliko strupov. Odgovor telesa takoj sledi v obliki ‘krize’, ki večino prisili, da odnehajo s takim postom. Včasih pa post ni bil problem, saj je bila hrana bolj bogata s hranilnimi snovmi, vitamini, minerali, aminoklislinami in encimi, zato je bilo telo bolj pripravljeno na postenje. Današnja industrijsko visoko predelana hrana, pomanjkljiva in neuravnotežena ter bogata z nasičenimi maščobami ob sicer krhkem imunskem sistemu zaradi preobilice stresov in hitrega tempa oslabi telesne funkcije razstrupljevalnih organov. Postenje je treba prilagoditi današnjemu času! Post ni za vsakogar. Sposobnost izločanja strupov se od človeka do človeka razlikuje in je odvisna od starosti, prehranskih navad, dela, ki ga opravlja ... Pred spomladanskim čiščenjem moramo najprej opazovati znake in si izdelati načrt postenja oziroma razstrupljevanja. 
                
V pripravi na razstrupljevanje moramo biti pozorni na znake:

- slaba prebava, zlasti mastne hrane;
- utrujenost (počasna presnova) in zastajanje vode;
- trebušna napetost, vetrovi in napenjanje;
- kislo spahovanje;
- potreba po sladkih, pekočih ali kislih jedeh;
- alergije na posamezne jedi;
- nihanje energije telesa;
- lepljiva, vlažna in mrzla koža;
- nelagodje pod levo ali desno stranjo prsnega koša in v trebuhu;
- zaskrbljenost in večno negodovanje, depresija;
- zmedenost in slaba koncentracija;
- rumenkasta, zelenkasta ali bledikasta polt, suha, ekcemi in nezdrava polt;
- zaprtje in driske, močan vonj blata in zadah iz ust;
- sluzav ali suh kašelj in pogoste okužbe grla;
- glivična vnetja, zasoplost, dihalne težave in astma;
- migrena, vrtoglavica, glavoboli, sinusitis;
- kovinski okus v ustih;
- napete in boleče vratne mišice; 
- znaki putike;
- tanki, krhki in razbrazdani nohti.

Razstrupljevanje poteka v treh fazah. Prva stopnja ima za cilj pomagati prebavilom, da čim bolj učinkovito vsrkajo hrano. Tu pomagamo želodcu in vranici ter nadzirati krvni sladkor. Cilj druge faze je izločiti strupe iz črevesja in obnoviti sluznico črevesja ter pospešiti prehod hrane skozi debelo črevo in čistiti limfni sitem, kri, želodec in črevesje. Cilj tretje je razstrupljevanje v jetrih in ledvicah ter končno izločanje vseh strupenih snovi iz telesa. Razstrupljevalna prehrana mora biti prilagojena posamezniku, njegovi teži, poklicu, starosti,stanju telesa in navadam.

Izbor jedi za prvo stopnjo razstrupljevanja (želodec in vranica):
a) beljakovine: jajca, ker vsebujejo med aminokislinami tudi metionin in cistein ter holin. Vse to pomaga pri boljši presnovi maščob. Mastne ribe, ker vsebujejo omega-3 maščobne kisline, delujejo protivnetno in protialergijsko, jagnjetina, ker sodi med najmanj alergene vrste mesa. 
b) kalčki: semen in fižola vsebujejo veliko encimov in mineralov, pšenični kalčki in semena buč vsebujejo tudi cink, ki je ključen za encimske reakcije.
c) zelenjava in sadje: krompir močno razstruplja, če ga kuhamo v olupkih. Nevtralizira strupe. Paradižnik alkalizira kri, krepi prebavo in je antioksidant. Gomolj janeža s svojimi flavonoidi pospešuje delovanje prebavnega trakta, vranice ter izločanje urina in maščob, preprečuje napenjanje in zmanjšuje željo po sladkih jedeh. Bučke in korenje  alkalizirajo telo. Hruške ne povzročajo alergij, ohranjajo krvni sladkor, zaradi vlaknin odstranjujejo težke kovine iz telesa in znižujejo holesterol. Jagodičje s svojimi flavonoidi nevtralizirajo proste radikale in uravnovešajo krvni sladkor. Ananas s svojimi encimi pomaga vsrkavati hranila. Oljka podpira delovanje nadledvičnih žlez.
d) začimbe: kumina in koper vsebujeta limonen in preprečujeta napenjanje in spodbujata razstrupljevalne encime. Koriander pomaga pri prebavi ogljikovih hidratov. Ingver odpravlja krče, napihovanje, slabost in drisko, stimulira prebavne izločke. Poprova meta ima eterična olja, zlasti mentol, deluje podobno kot ingver. Kopriva: zaradi klorofila, folne kisline in bogastva mineralov podpira delovanje nadledvičnih žlez in čisti kri. Podobno kot čebula, ima tudi kvercetin, ki preprečuje alergije in celi črevesno steno. 
Za prvo fazo je pomembno, da zelenjavo kuhamo v sopari ali jo na hitro podušimo.

Izbor jedi za drugo stopnjo razstrupljevanja (obnavljanje črevesne sluznice):
a) žita: riž vsebuje veliko metionina in cisteina. Ti dve aminokislini varujeta pred škodljivim bakrom in drugimi težkimi kovinami, pred škodljivimi posledicami nikotina in alkohola. Sodelujeta pri razgradnji maščob in omogočata izločanje sluzi iz pljuč. Proso je zelo alkalno, ne vsebuje glutena in ščiti črevesne stene. Pira in amarant imata beljakovine, zlasti esencialno aminokislino lizin, ki preprečuje spomladansko utrujenost, pospešuje obnovo črevesne sluznice in ovira herpes. 
b) zelenjava: korenje iz debelega črevesja odriva bakterije, ki povzročajo gnitje; spodbuja tudi izločanje črevesnih zajedavcev, uničuje bakterijo listeria, ki povzroča zastrupitve s hrano. Zeleni ohrovt in druge križnice vsebujejo sulforafan, ki ščiti pred poškodbami prostih radikalov in pred rakom na črevesju. Čebula zaradi fruktooligosaharidov stopnjuje delovanje dobrih bakterij v telesu in se bori proti škodljivi kandidi. Podobno učinkujejo vse zelene solate in rdeč radič. Beluši imajo asparagin in kalij; delujejo odvajalno. Ker imajo tako kot čebula veliko fruktooligosaharidov, podpirajo delovanje dobrih bakterij. Česen je vir alilnih sulfidov in deluje proti škodljivim virusom in zajedavcem. Jogurt s čim več probiotičnimi kulturami odpravlja vnetja in podpira izločanje črevesnih zajedavcev, uničuje škodljive bakterije in omogoča rast dobrih.
c) zelišča in semena: Laneno seme mehansko odstranjuje bakterije, tudi kandido. Enak učinek imata origano in timijan, slednji tudi čisti pljuča.

Izbor jedi za tretjo stopnjo razstrupljevanja (spodbujanje encimov, čiščenje jeter in ledvic, podpiranje endokrinega sistema):
a) sadje: limona vsebuje največ limonena in drugih limonoidov, ki so pomembni za razstrupljanje jeter. Največ tega je v lupini, zato uživajmo le ekološko pridelane limone! Jabolko odvaja strupe in odvečno vodo iz ledvic, zaradi jabolčne in tartarične kisline krepi oslabljena jetra, veže svinec in živo srebro. Brusnice zaradi flavonoidov odstranjujejo škodljive bakterije iz ledvic in mehurja. 
b) olja: olje pšeničnih kalčkov in rastlinska olja omega-3, omega-6 in omega-9 iz lanenega semena, avokada, sezama, oljk in orehov pomagajo ledvicam izločiti odvečno vodo ter podpirajo imunski in endokrini sistem.
c) glavnata zelenjava: brokoli, zelje in brstični ohrovt imajo veliko glutationa, to je antioksidant, ki pomaga jetrom izločati strupe. Brstični ohrovt ima tudi veliko cisteina in metionina in uničuje predrakave celice v debelem črevesju. Artičoka, avokado in rdeča pesa izločajo strupene maščobe iz jeter. Zaradi silimarina artičoka spodbuja nastajanje žolča in pri obnavljanju jeter. Avokado ima tudi glutation, rdeča pesa pa spodbuja delovanje jeter in ledvic, zaradi betaina spreminja slab holesterol v žolčne kisline. Rdeča pesa močno poveča sprejem kisika v celice in je eno najboljših čistil za kri. 
d) Začimbe za jetra: spodbujajo nastanek žolča ter krepijo jetra in ledvice. To so peteršilj, rožmarin in kurkuma. Peteršilj ima kumarin in limonen, rožmarin ima karnozol, rozmanol in limonen; kurkuma pa ima kurkuminoide. Peteršilj odvaja vodo in strupe iz ledvic, obnavlja jetra; rožmarin spodbuja delovanje jeter in žolčnika, prečiščuje kri in levice; kurkuma topi žolčne kamne, odpira žolčne poti in poveča pretok žolča, kar za 75 odstotkov prepreči okvare jetrnih celic. Pegasti badel vsebuje silimarin, ki močno ščiti jetra. Regrat odpravlja težave z žolčnikom, odstranjuje žolčne kamne in zaradi kalija deluje odvajalno.

Za vse tri faze je skupen napotek, da ko zjutraj vstanemo, spijemo velik kozarec vode s celo limono. Voda naj bo mlačna, ne mrzla.

Primeri zajtrkov: prosena ali ovsena kaša z mlekom; ovseni kosmiči, ki jih prelijemo z jabolčnim sokom ali mlekom, dodamo semena lanu, sezama, bučk. Dober je tudi jogurtov napitek iz kozjega ali ovčjega mleka, ki mu dodamo ananas, naribano jabolko ali hruško. Poleg tega zaužijemo še kuhano jajce z ovsenim kruhom. 
Za malico, dopoldne in popoldne: ovseni kolač ali ovseni kruh z arašidovim maslom in pol banane; mešani oreščki z orehovimi jedrci z rezino kruha; kozarec zelenjavnega soka iz korenčka, zelene, rdeče pese in ingverja; pol avokada; pijemo zeliščni ali zeleni čaj.
Kosilo in večerja: ribe, jagnjetina ali perutnina domače, talne reje, z veliko zelenjave. Vegetarijanski obrok naj vsebuje tofu in stročnice ali piro, proso in riž. Dodati moramo mandlje, brazilske orehe in lešnike, Dobra kombinacija je neoluščen rjavi riž z zelenjavo, kuhano na pari ali na hitro popraženo ali podušeno na vročem olju. Posebej so primerni: paradižnik, brokoli, korenček, paprika, čebula, česen, blitva in špinača. Dovoljen je pečen ali kuhan krompir. 
Poobedek: večkrat si pripravimo jogurt z dodatkom na konce narezanega ananasa, jagod in papaje, ali pečena jabolka s cimetom.

Spomladansko čiščenje naj traja nekako tri tedne do 40. dne, kakor priporoča večina verstev. Vsekakor pa se nadzorujemo tako, da spremljamo znake in prilagajamo dolžino posamezne faze.