Zobje in usta so nagnjeni k mnogim boleznim in obstaja veliko stvari, ki gredo lahko narobe, ki povzročajo bolehnost ali kvarjenje zob. Simptomi kot so krvavenje dlesni ali gnoj okrog zob, slab zadah (halitoza), slab okus ali rahljanje zob zahtevajo intenzivno čiščenje in ukrepe agresivne ustne higiene s strani vašega zobozdravnika, da bo lahko preprečil prezgodnjo izgubo zob. Ne glede na to, kako ustrezni sta vaša prehrana in način življenja, se na vaših zobeh nabirajo zobne obloge. Torej je za preprečevanje zobne škode nujno potrebno redno ščetkanje in nitkanje. Dodatna skrb je potrebna pri otroških zobeh, da bodo otroci lahko odraščali z močnim in zdravim zobovjem, vendar je posebna nega zob nujna tudi pri starejših ljudeh, nosečnicah, posameznikih z učnimi težavami ali fizičnimi omejitvami, ter pri drugih, ki imajo posebne zdravstvene težave.

 

Zobna higiena

 

Način življenja

Pomembni faktorji povezani z načinom življenja vključujejo dobro uravnoteženo prehrano in izogibanje tobaku ter prevelikim količinam alkohola. Količina nastalih zobnih oblog ustreza količini škrobaste, sladke hrane, ki jo posameznik užije - torej, več kot užijete škrobaste, sladke hrane, več zobnim oblog bo nastalo. Bakterije v ustih proizvajajo kisline iz sladkorjev, kar razkraja zobe. Ko bakterije rastejo, proizvajajo belo plast okrog vratu zoba, ki se imenuje zobna obloga. Takšne zobne obloge pa vsebujejo kisline, ki povzročajo zobno gnilobo. Gazirane pijače vsebujejo kisline in prav tako povzročajo razjedanje zob. Prečiščeni sladkor je najslabši za zobe, saj jih bakterije v ustih tako hitro in voljno prebavijo. Sladkorji iz sadja in škroba pa so po drugi strani manj škodljivi. Ker bakterije potrebujejo nenehno hranjenje, so prigrizki slaba stvar, prehranjevanje pa bi moralo biti kolikor je le mogoče omejeno na čas obroka. Sicer pa ima bolj vlaknasta hrana, kot so recimo jabolka, mehanični učinek čiščenja na zobe, nekatera hrana, kot recimo sir ali žvečilni gumi brez sladkorja, pa lahko ščiti zobe pred gnilobo, ker dvigujejo alkalično vrednost v ustih in spodbujajo slino. Vitamini in železo so prav tako zelo pomembni, zato so meso in mlečni izdelki zdravi. Tobak, za katerega splošno velja, da spodbuja ustnega raka, lahko povzroči vnetje dlesni, za ustno zdravje pa je neugodna tudi prevelika količina alkohola.

Prednosti dobre ustne higiene

Čista usta pomagajo preprečevati zobne bolezni. Ne glede na to, kako ustrezni sta vaša prehrana in način življenja, lepljive zobne obloge se nabirajo na zobeh pri čisto vsakem človeku, to pa spodbuja bolezen dlesni. Ko dlesni odstopijo, se nabere še več zobnih oblog, bolezen dlesni pa se še poslabša. Pazljivo ščetkanje zob dvakrat na dan z zobno pasto, ki vsebuje fluorid, bo omogočilo zobem, da se bodo sami popravili, potem ko so jih napadle kisline zobnih oblog. Zobje lahko tudi erodirajo, to pomeni, da pričnejo razpadati, če prepogosto uživate kislinsko hrano in pijačo. Splakovanje kislin z vodo po hrani pomaga pri preprečevanju takšne erozije.

Pravilno ščetkanje zob

Idealno bi moral vsak svoje zobe ščetkati dvakrat na dan z mehko-srednje trdo ščetko in zobno pasto s fluoridom. Ščetko je treba zamenjati, ko ščetine ostanejo brez oblike. Ščetine morate namestiti med zobe in dlesni, v smeri proti dlesni, z uporabo kratkih krožnih gibov. Vsak zob je potrebno ščetkati okrog in okrog, pri čemer se mora ščetka čutiti na dlesnih. Nežno struganje je boljše kot uporaba prevelike sile, in ker majhni otroci še ne morejo ustrezno ščetkati svojih zob do 7. ali 8. leta starosti, morate vi ščetkati njihove zobe in jih naučiti pravilne tehnike.

Nitkanje

Zobna nitka pomaga pri čiščenju med zobmi. Če vam je vaš zobozdravnik ali higienik povedal, da morate nitkati zobe, vam bo najverjetneje tudi pokazal kako, in vi boste najverjetneje morali vaditi pred ogledalom. Uporabite kos nitke, dolge približno 20cm. Ovijte konca nitke okrog srednjih prstov vsake roke, pri čemer pustite 5 do 8cm med prvim prstom in palcem. Nato nežno spustite nitko med dvema zoboma in jo s pomočjo prstov položite okrog enega zoba v bližini dlesni. Nitko nato nekajkrat premaknite med zobmi. To nato ponovite za vsak zob.

Fluorid

Fluorid je naravna rudnina, ki je izjemno učinkovita pri zaščiti zob pred gnilobo. Ko zob prvič prične gniti, rudnine v slini pomagajo popraviti zob, toda postopek popravljanja za pravi učinek potrebuje tudi fluorid. V Veliki Britaniji samo vsaka 10 oseba dobi dovolj fluorida preko oskrbe z vodo, torej je fluorid uporaben, ko je dodan zobni pasti. Večina embalaž vam bo povedala, koliko delov fluorida na milijon vsebuje zobna pasta, merjena v ppm - 500ppm je nizka vsebnost, 1000-1500ppm pa visoka vsebnost fluorida. Nizka količina zobne paste je ustrezna za otroke stare manj kot 7 let, saj je pomembno, da se izogne preveliki količini fluorida, ko se stalni zobje šele oblikujejo, saj lahko preveč fluorida zaznamuje zobe. Torej, otrokom do 7. leta starosti pomagajte čistiti zobe, pazite, da ne pogoltnejo zobne paste, in na ščetko iztisnite samo kapljico v velikosti graha. Tablete ali bonboni z dodatnim fluoridom so običajno priporočljivi za bolnike z izrazito zobno gnilobo ali za ljudi, ki imajo bolezen, zaradi katere je še posebej pomembno, da preprečijo zobna obolenja. Z leti zobje in dlesni oslabijo in postanejo žrtev gnilobe, in erozija zob je do neke mere skoraj neizogibna. Toda postopek lahko v veliki meri preprečimo ali pa se mu povsem izognemo s pazljivo in redno ustno higieno. Z nekaj minutami na dan se lahko zaščitite pred neprijetnimi, neprivlačnimi in nezdravimi posledicami v bodočnosti.